ТРАМВАЯТ В СОФИЯ


Първият трамвай плашел софиянци: 
много фучи!

На 13 януари 1901 г. тръгва първият електрически трамвай в София по трасето от гарата до днешния пл. "Славейков". Това става в 10,30 часа. Маршрутът е нарочно подбран и за времето си е най-представителният. 

Старата гара тъкмо е ремонтирана и разширена с луксозен салон, та да може да приема чуждестранни гости, а пък около пл. "Славейков” още от турско време е центърът на столицата. 

За център на нова градска железопътна мрежа е определена Градската градина, днес градинката пред Народния театър, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенберг. 

Той, като педантичен немец, е разработил 7 варианта за електрическо осветление и трамваи в София още през 1896 г. Първият покрит вагон тръгва накичен с цветя. Около него са току-що назначените ватмани, зад тях любопитните столичани. Официалните гости са от Столичната община начело с кмета Христо Попов

Работата по електрифицирането и пускането на първия трамвай е започнала 13 г. назад при Димитър Петков, управлявал столицата до 1893. После са се сменили още 5-има кметове, но големи заслуги за новото техническо чудо има Димитър Яблански, който на два пъти е обявявал нови концесии за електрифицирането на София. То става факт при Христо Попов. 

Към 12 часа по-първите гости се оттеглят на банкет - хапват, пийват вино и разказват истории колко трудно е било, докато стигнат до днешния ден. На следващия ден вече тръгва редовното трамвайно движение. 


Трамваят за Княжево. Двата му вагона са полупразни в делничен ден и претъпкани в събота и неделя, защото сред софиянци по това време вече излетите са на мода. СНИМКИ: АРХИВ 

Веднага е въведено и "класовото" деление - билетът за първа класа струвал 15 стотинки, а на втора - 10. Въпреки високите за времето си цени няколко дни тълпи се трупали по спирките, във вагоните пътниците били натъпкани като сардели, а при това били и от двата пола. 

Първите, престрашили се да се качат на трамвай, били впечатлени, както описват съвременници, от "бързината му и светлите искри под колелата и на жицата отгоре. Трамваят върви бързо, без друсане, осветява се електрически и има изящна мебелировка". 

След първоначалното любопитство да се види като що е това чудо, интересът рязко намалял. Софиянци, особено по-богатите, не бързали да се качват в електрическите вагони, защото ги плашела скоростта. А и малцина давали с 5 стотинки повече, за да се возят в първа класа, и скоро тя била премахната. 

Трамваят развивал около 20 километра в час. Линиите били единични и разминаването ставало в специални уширения, където вагоните се изчаквали. 

На новото техническо чудо му трябвало доста време да надделее конкуренцията на конските омнибуси, каруците и файтоните, с които продължавали да се движат софиянци. 

Богатите и офицерите предпочитали да си купуват все по-нови модели австрийски файтони, а шопите по навик си се движели със своите кончета. 

Това обаче съвсем не попречило на общината да разкрива нови трамвайни линии. След месец е пусната линията от двореца до Борисовата градина. На 9 февруари софиянци вече можели да се возят по "Витоша" до пехотните казарми, на чието място днес е НДК, а на 4 март тръгва и линията до Подуяне

За времето си това било особено наложително, защото ходенето на панаира в тогавашното село софиянци наричали "разходка извън града", а разходката до с. Княжево била целодневна и за нея си вземали храна. 

На 15 март тръгва линията по "Пиротска" до църквата "Св. Никола" и на 1 април - до Княжево. Общо трамвайните линии в столицата са 23 километра, а по тях се движат 35 композиции - 25 единични и 10 с по два вагона - открит и закрит.


Дядо Вазов се престрашава на 9 февруари 1901 г. да се качи на трамвай. Макар в три разказа от сборника "Пъстър свят" да го описва, той не е особено добронамерен към него. Вазов пише: “Какво ахкане и негодувание у всички софиянци, когато гледаха запречкването със стълбове софийските мегдани и улици за нуждите на електрическото осветление и на електрическия трамвай и замрежването въздуха с тая паяжина от медни жици!" 

Въпреки всичко електрифицирането на София и трамваите довели до промяна на манталитета на над 60 000 жители на столицата. Започнали да се организират първите излети и вечеринки, чиновниците пък били задължени да се явяват на работа с папийонка или вратовръзка и костюм, тъй като в трамваите било чисто и нямало да пострада външният им вид. 

От трамваите най-пълен в събота и неделя бил този за с. Княжево, където софиянци ходели да отдъхват. Скоро конкуренция започнала да му прави Банкя или Банки, както я наричали. Дотам поради липса на пари общината не пуснала трамвай и прибягнала до старото изпитано средство - конски омнибус "тройка" за десет пътници

Пускането на трамвая у нас станало възможно благодарение на първата електроцентрала в Панчарево. Тя заработва на 1 ноември 1900 г. Българинът и софиянецът в частност обаче трудно приемат нововъведенията. 

През цялата 1901 г. абонати за частно осветление (тогава все още няма електрически уреди - те се появяват през 20-те години у нас), са само 246, а първите престрашили се да вкарат ток в домовете си само 17

Пускането на първия трамвай не предизвиква кой знае какъв интерес и желание за показност и у първите ни тогавашни държавни мъже. На откриването не присъства нито един политик, като изключим кмета. 

Шумът около тържественото рязане на ленти от министър-председатели и депутати ще стане непреходна традиция доста по-късно. 

Не му отделя достатъчно място и тогавашната преса. Причината - правителството на Тодор Иванчов е паднало на 27 ноември. Насрочени са нови избори за 12 януари 1901 г. 

И на политици, и на вестници съвсем не им е до първата трамвайна линия, а кой ще вземе властта. Още повече че няма правителство и партия, които еднолично за си припишат заслугите за електрифицирането на София. 

ДИМИТЪР КАМЕНОВ

24chasa.bg
© www.24chasa.bg


Трамваят по линията София - Княжево, 1901 г.


Трамвай № 5 по линията София - Княжево, кондуктори и ватман пред мотрисата(началото на ХХ век)

ЦИФРИ И ФАКТИ
  • Реализацията на идеята в София да бъде изградена мрежа от трамвайни линии започва на 1 декември1898 г., когато Община София отдава на концесия построяването на трамвайни линии на дружества от Франция и Белгия
  • Строителните работи продължават около година и на 1 януари 1901 г. официално тръгва първият трамвай в София. 
  • Първоначално пътниците са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета - двуосни, с дървена каросерия, които са се движили по 6 маршрута с обща дължина 23 км и единичен коловоз с междурелсие 1000 mm.
  • В периода 1903-1931 г. са доставени голям брой мотриси и ремаркета от европейски производители. 
  • През 1931 г. под ръководството на инж. Теодосий Кардалев започва производство на първите български ремаркета, при които се използва здрава ходова част от вече бракувани мотриси. Тези ремаркета са известни като „Кардалевите ремаркета“
  • През 1936 г. са произведени и първите български мотриси с марката „ДТО“ (по името на Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община). При производството им са използвани стари шасита, като всички останали елементи са подменяни с нови.
  • През 1934 г. на територията на днешния столичен район Красно село е изградено първото голямо трамвайно депо. 
  • В него през 1951 г. е създаден и завод за производство на трамвайни мотриси, наследник на създадената от инж. Кардалев техническа работилница на ДТО. 
  • До 1959 г. там са произведени общо 155 мотриси „ДТО“ и „Република“ – първия изцяло български трамвай.
  • Последният български трамвай - двойносъчленен Т8М-900, използван и до днес - е произведен в завода през 1991 г.. Оттогава заводът се занимава главно с ремонт на повредени и с обновяване на стари трамваи.
  • През 1987 г. е открита първата в София трамвайна линия със стандартното за Европа междурелсие от 1435 mm (сегашна линия №20). Дотогава всички трамвайни линии в София са теснолинейни (с междурелсие 1009 mm). 
  • 8 години по-късно, през 1995 г., е завършено изграждането на втората линия с междурелсие 1435 mm (сегашна линия №22).
  • На 17-ти февруари 2010 г. е открита линия номер 23, свързваща ж.к. Дружба 2 и ж.к. Дружба 1. В последствие линията е удължена и към 2013 г. свързва ж.к. Дружба 2 и Младежки театър.
  • На 10-ти април 2010 г.. е открита нова екпериментална трамвайна линия 4, подпомагаща ТМ5. Тя има маршрут бул. Никола Петков - пл. Македония - Централна гара - кв. Орландовци.
  • Февруари 2014 г., след 34 години по софийските улици, окончателно е изведена от експлоатация серията трамваи Т8М-301 България 1300, обслужвала през годините линии 1, 4, 5, 6, 7, 11, 15, 17, 19.
  • От 26.05.2014 г. е изведена и серията мотриси Т6М-400 София-100, произведени 1981-1986г. Над 30 години те обслужваха различни линии - 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 16, 19.
 bg.wikipedia.org



СПОМЕНИ ЗА МИНАЛОТО В ЗЕЛЕНО

Изложба „115 години трамваен транспорт в София 1901-2016“
Фотоизложба, посветена на 115-тата годишнина от пускането на първите трамваи в София, ще бъде представена на жителите и гостите на града в Градската градина пред Народния театър „Иван Вазов“. Изложбата ще продължи от 28 юли до 10 август и се реализира в рамките на проект „Зелените трамваи търсят своя дом“, който се изпълнява с финансовата подкрепа на Столична община Програма Европа 2016.

Вече повече от 115 години трамваите са един от символите на столичния град. Иван Вазов описва по следния начин своето първо пътуване с трамвай: „Когато цяла София се извози и насити на трамвая, вредих се и аз да му се порадвам и се качих при Банката на вагона с надпис “Гарата-Игнатиев”. Той отиваше към гарата. Първият клас, дето сядам въз кадифено седалище, е съвсем празен; вторият клас е населен от една бабичка, от двама гимназисти, от едно слугинче-момиче и дете, което държи в ръцете си. Един мургав чиновник с плитка шапка и сив шаячен шинел, който ми дава билет. Той е твърде учтив. Трамвая продължава пътя си към Търговска улица. Той се търси, гърми, стъклата на прозорците чаткат. Това тръскане и шум произвеждат неприятно впечатление из пръв път. Но големите сгоди на това съобщително средство стократно го изкупуват.“

Фотоизложбата включва 32 пана с различни архивни и съвременни фотографии на софийските трамваи, предоставени от колекцията Стара София, фотоархивите на Тодор Славчев, Йоахим Кадац, Иво Радоев, Мартин Тодоров, Михаил Михайлов и Сава Ташев.

Провеждането на фотоизложбата е поредна стъпка на сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ за представяне на културно-историческото наследство на трамвайния транспорт, създаващ неповторима идентичност на столичния град.

Исторически трамвай обиколи парковете на София
Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ проведе на 23 юли т.г. първо тематично пътуване с исторически трамвай по проект „Зелените трамваи търсят своя дом“, който се изпълнява с финансовата подкрепа на Столична община Програма Европа 2016 и Сдружение 365.

Пътуването имаше за цел да покаже възможностите за атрактивен достъп до парковете и градините на София с исторически трамваи, както и предимствата на трамвайния транспорт като средство за придвижване в града. Предварителен интерес за включване в пътуването заявиха повече от 70 души, а на самото пътуване присъстваха повече от 40 участника. Сред тях бяха Ирина Йорданова, общински съветник в СОС и председател на програмния съвет на Програма Европа, Цветомира Георгиева, координатор по Програма Европа, представители на неправителствени организации както и много родители с деца. По време на пътуването екскурзовод от Сдружение 365 разказваше за историята на столичните паркове и градини, както и възможностите за достъп до тях с трамваен транспорт.

Маршрутът на трамвайната мотриса МАН-Сименс от 1935 г. с ремарке Кардалев от 1928 г. представляващ обиколка на София, при която бяха свързани Северния парк, Западния парк, парк Света Троица, парк Свети Никола, Борисовата градина, Руски паметник, парк Хиподрума и парк Славия, бе изминат рамките на планираните 2 часа и 30 мин. 



Впечатленията на участниците в пътуването бяха изключително положителни, децата се радваха на трамвая, а възрастните си спомниха за своето детство.

Същевременно, в рамките на проведена анкета по проекта, насочена да изследва мнението относно провеждането на атракционни пътувания с историческите трамваи, всички анкетирани отговорят, че подкрепят организирането на редовни тематични пътувания с трамваите, като 70% от тях считат, че най-удачните дни за провеждането на такива пътувания са съботно-неделни и празнични дни. Резултатите от анкетата ще бъдат публикувани в допълнителна публикация.



Фотограф: Красен Панев

Първо тематично пътуване с исторически трамвай по проекта на 23 юли 2016 г.

Сдружение „Градски транспорт и инфраструктура“ и Сдружение 365 организират на 23 юли 2016 г. от 10.30 ч първо тематично пътуване с исторически трамвай по проект „Зелените трамваи търсят своя дом“, който се изпълнява с финансовата подкрепа на Столична община Програма Европа 2016. 

Пътуването е посветено на парковете на София и връзката им с трамвайния транспорт. За целта състав от историческа трамвайна мотриса МАН-Сименс от 1935 г. с ремарке Кардалев от 1928 г. ще направи обиколка на София, като свърже голяма част от градските паркове и градини.
Маршрутът на трамвая за първото тематично пътуване ще бъде: трамвайно депо Банишора – Връбница – Западен парк – пл. Журналист – Руски паметник – Княжево – бул. Константин Величков. 

Трамваят ще измине маршрута за около 2 часа и 30 мин., като екскурзовод на Сдружение 365 ще разказва за историята на парковете в София и връзката им с трамвайния транспорт. 

Желаещите да вземат участие в тематичното пътуване е желателно да бъдат пред входа на трамвайно депо Банишора (на кръстовището на ул. Скопие и ул. подполковник Калитин) в 10.15 ч. 

Местата са ограничени, поради което препоръчваме да заявите своето участие своевременно на email groups (@) 365association.org.

Във връзка с подготвяните по проекта тематични маршрути се интересуваме от Вашето мнение – какви трябва да бъдат маршрутите, колко често трябва да има организирани пътувания с исторически трамваи, каква трябва да бъде продължителността им. 

За целта сме подготвили анкета, достъпна тук. Чрез попълването на анкетата ще помогнете на проекта и на идеята за реализиране на организирани пътувания с исторически трамваи. При въпроси и коментари относно анкетата, моля да ни пишете на office (@) bgtransport.org. Предварително благодарим за попълването на анкетата.



Разработени маршрути за историческите трамваи

В рамките на проект “Зелените трамваи търсят своя дом” бяха изследвани шест тематични маршрута за движение на историческите трамваи. Тези маршрути са свързани с историята, културното наследство, архитектурата и градоустройството на столицата. От изследваните шест маршрута бяха описани и разработени подробно четири – Парковете на София, Храмовете на София, Музеите на София и специален маршрут “Сердика”, включващ всички основни забележителности в централната градска част на столицата...ОР+



green.bgtransport.org